ענף הזית בישראל: מסורת, שטח וגידול מתקדם

ענף גידול הזית בישראל הוא אחד הענפים החקלאיים המרכזיים והמגוונים בארץ. כרמי הזית, הנפרסים על פני מאות אלפי דונמים, מהווים נדבך חשוב בחקלאות המקומית, ומשלבים בין מסורת עתיקה לשיטות גידול מתקדמות. לקראת עונת המסיק, המתפרסת בין החודשים אוקטובר לינואר, נערכת המדינה לקליטת יבול הזיתים ולהפקת שמן זית איכותי.

תמונת מצב על גידול הזית בישראל:

גידול הזית בישראל מתפרס על שטח של כ-310 אלף דונם, מה שהופך אותו לענף המטע הגדול ביותר במדינה. כ-250 אלף דונם מתוך שטח זה מצויים במגזר המסורתי, בו הזיתים גדלים בתנאי בעל – ללא השקיה כלל או בהשקיה מינימלית. הכרמים במגזר זה מאופיינים בנטיעה במרווחים גדולים, כאשר על כל דונם ישנם בין 10 ל-15 עצים בלבד. המסיק במגזר זה נעשה לרוב בצורה ידנית, שיטה מסורתית שעוברת מדור לדור בקרב משפחות החקלאים.

לעומת זאת, כ-55 אלף דונם נוספים מעובדים בשיטות מודרניות ואינטנסיביות יותר. בכרמים אלו הנטיעות צפופות יותר, עם 35-40 עצים לדונם, ומתקיימים תהליכי השקיה ודישון קפדניים. כמו כן, המסיק בכרמים אלו מתבצע בצורה ממוכנת, מה שמאפשר לחקלאים להגדיל את היבול ולהגביר את היעילות.

ייצור שנתי וייעוד היבול:

היבול השנתי של כרמי הזית בישראל נע בין 60 אלף טון בשנים חלשות לכ-100 אלף טון בשנים חזקות. רוב הזיתים הנאספים מופנים להפקת שמן זית, המהווה את אחד מהמוצרים החקלאיים החשובים והידועים של ישראל. בנוסף, מיעוט מהיבול משמש לייצור זיתי מאכל, הנמכרים בשווקים המקומיים והבינלאומיים.

פרסום

תקופת המסיק:

עונת המסיק בישראל נמשכת בין שלושה לארבעה חודשים, החל מאוקטובר ועד ינואר. במהלך תקופה זו, מתקיים תהליך האיסוף וההכנה של הזיתים להפקת שמן הזית. עבור החקלאים, מדובר באחת התקופות החשובות ביותר בשנה, שבה מתבצעת עיקר עבודת השדה והמטעים מגיעים לשיאם.

סיכום:

ענף גידול הזית בישראל ממשיך לשגשג ולהתפתח, תוך שמירה על מסורת עתיקת יומין לצד אימוץ טכנולוגיות מודרניות. הכרמים המסורתיים והכרמים האינטנסיביים יחד תורמים לייצור איכותי של שמן זית, הנחשב לאחד מהמוצרים החקלאיים המובילים בישראל.

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

ענף הזית בישראל: מסורת, שטח וגידול מתקדם

15 באוקטובר 2024

ירקות ופירות תוצרת ישראל - כך נבחין בהם .
איך לבחור אבטיח ומלון
הרימון- אדום, אצילי ומאוד מאוד בריא
איך גדל קינמון - מה היתרונות ומה התכונות של הקינמון
חרוב - מה רצינו לדעת
ענף הזית בישראל: מסורת, שטח וגידול מתקדם

15 באוקטובר 2024

ירקות ופירות תוצרת ישראל - כך נבחין בהם .
איך לבחור אבטיח ומלון
הרימון- אדום, אצילי ומאוד מאוד בריא
תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים