תרעומת בוועדת הכספים על היעדר מדיניות ממשלתית בנוגע לחקלאות

"בשנים האחרונות אין שרי חקלאות בישראל. השרים מקדישים זמן מינימלי לטיפול בענייני המשרד, בו בזמן שהחקלאים קורסים והחקלאות הישראלית מתאדה"

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני: "כיו"ר ועדת הכספים אתרום את חלקי לחיזוק החקלאות" ובמקביל קרא לחקלאים להפעיל לחץ על שרי הממשלה ובראשם שר החקלאות

     מצב החקלאות בישראל בכי רע. כך  היום (ג') חברי כנסת וחקלאים בדיון מיוחד של ועדת הכספים על עתיד החקלאות בישראל במסגרת ציון הכנסת את יום החקלאות. חברי הכנסת הלינו על היעדרה של תכנית אסטרטגית שנים קדימה בחקלאות. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) קרא לאנשי הלובי החקלאי להגביר את קולם ולנצל את החודשיים הקרובים עד לאישור תקציב המדינה ל- 2017-2018, כך שיוגדלו התקציבים לעידוד החקלאות. "יש נושאים אחרים כעת על סדר היום הציבורי, כגון השידור הציבורי ועמונה ועליכם להעלות את הנושא על סדר היום. כיו"ר ועדת הכספים, אתרום את חלקי במאמץ לחזק את החקלאות ולהבטחת המשך קיומה ושגשוגה לאורך שנים" אמר גפני.

פרסום

     גפני פתח כי "כבני העם היהודי החקלאות היא בעלת ערך חשוב. אבותינו היו חקלאים, אלא שהפכנו להיות מנותקים מהאדמה, הפכנו היי-טקיסטים. לחקלאות נודעת חשיבות עצומה ונדרשים איזונים בין הרצון להוריד מחירים ע"י הורדת מכסים וכד' לבין הצורך לחזק את החקלאות. הבעיה שבמקרים שונים כמו בטונה, הורדו מחירים אך המחיר לצרכן לא ירד. בכוונתי לפעול לתיקון החקיקה, כך שכשמפחיתים מכסים, הדבר לא ייעשה רק בחתימת שר אלא גם באישור ועדת הכספים, על-מנת שיתקיים דיון ציבורי בעניין".

     ח"כ עמר בר לב (המחנה הציוני): "החקלאות מקבלת אמפתיה מכולם, אך כשמגיע התקציב, החקלאות נמצאת בשחיקה ולכן המקום היחיד והאחרון שניתן להשפיע על עתיד החקלאות ב- 2017 – 2018 זה כאן בוועדת הכספים. לצערי, עדיין למרות כל האמירות החקלאות לא נתפסת כערך. אני קורא לחקלאים לפעול מול ועדת הכספים וליו"ר הוועדה וחבריה לפעול להגדלת התקציבים העומדים לחיזוקה".       ח"כ מיכל רוזין (מר"צ): "הדיון הוא על האתוס של מדינת ישראל. אני מאמינה בחקלאות ובהגנה עליה באמצעות מכסים. כך קורה בארה"ב ובאירופה, שם יש סובסידיות. לחקלאים אין ביטחון תעסוקתי ודור ההמשך לא רוצה להישאר בענף. האתוס הזה אובד בחסות ממשלות ישראל. שוק חופשי יביא לפגיעה בחקלאות ובתוצרת המקומית. ההתיישבות בצפון ובדרום הם חלק מהעורף הביטחוני שלנו".         ח"כ יצחק וקנין (ש"ס): אחרי הורדת המכסים לא ראינו כלום בטונה וגם בבקר. כמויות אדירות של עגלים וכמעט חיסלנו את הענף. שום תוצאה לא ראינו. הצרכן הישראלי משלם את אותו מחיר. זה רק גחמות של גורמים מסוימים. בשנים האחרונות אין שרי חקלאות בישראל, שמקדישים 100% מזמנם לטיפול בחקלאות. יש חקלאים שנעלמים. מקדישים זמן מינימלי למשרד. יום אחד נתעורר וכל החקלאות תתאדה ולא נוכל להחזיר את המצב לקדמותו".      ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת): מצב החקלאות הערבית, כמעט לא קיימת, אין המושג של חקלאי ערבי שמתפרנס חוץ מכמה מקומות במשולש שיש להם חממות. לחקלאות יש תפקידים הרבה מעבר לנשוא של עלות-תועלת.      ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני): "הגיעו מים עד נפש ולא ניתן להסתפק עוד במילים ויש להפוך אותן למעשים. השינוי ייבחן מחר כששר החקלאות יופיע בפני הוועדה. יש להוביל מהלך להחזיר את התקציב לרמותיו הקודמות בלי פיקוח החקלאות וההתיישבות הכפרית. לא ניתן עוד להסתפק בכינוסים של דיבורים".     ח"כ זהבה גלאון (מר"צ): "היעדר המדיניות זו השיטה של הממשלה. העובדה ששר האוצר לבדו יכול לקבל החלטה על הורדת מכסים לא יכולה להימשך. גם הצרכן לא נהנה מכך. זה צריך להיות בהידברות ושיתוף פעולה. שר החקלאות יודע להפעיל לחץ, כפי שקורה בנושא עמונה אך לא פועל כך בחקלאות". גלאון קראה לחקלאים להפעיל לחץ כבד על השר והממשלה בכלל. "הסוגיה של החקלאות והחקלאים צריכה להפוך לבעיה על סדר היום הלאומי, אחרת דבר לא יזוז" אמרה.      ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו): "המדינה לא מסבסדת חקלאות כי יכולה להפיק כספים מהשטחים החקלאיים כשטחיי ייצור אנרגיות מתחדשות. אנחנו מתפארים בהישגי החקלאות אך מורידים אותם על הברכיים שיתחננו על נפשם. ה- OECD מסבסד את החקלאות בעולם כי זה עתיד המזון של העולם, אך כאן מעדיפים שיהיו קולטים לחשמל שלא יורידו מחירים לצרכנים אך יכניסו כסף לקופת המדינה".

     מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "לחקלאות יש השפעות חיצוניות חשובות לטובת כלל האזרחים, על האתוס הציוני, על החלת הריבונות על שטחה של המדינה, על פיזור האוכלוסין, היא השכפ"צ של המדינה, בפיתוח הנדסת המים הלאומית, בשימור שטחים פתחים, בקידום המו"פ הישראלי והשיווק לחו"ל. כשתתגלה גודל השגיאה של הזנחת החקלאות וממדיה, כבר יהיה קשה לתקן את הנזקים".      מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבו וילן, הודה לגפני על נכונותו לתרום לקידום החקלאות והביע צער על היעדרותו של שר החקלאות מהדיון. וילן: "שנה וחצי מנסים לדבר עם אגף תקציבים להכין תכנית אסטרטגית לחקלאות ל- 15 שנה, שזה אינטרס של המדינה לא פחות משלנו ולא מצליחים. בישראל  0.56% מכלל המועסקים במשק עוסקים בחקלאות, השיעור הכי נמוך במערב. מדינות ה- OECD משקיעות בתמיכות. יש לנו תפוקה של 30 מיליארד ₪ ותמיכות של 12% בלבד בעוד ב- OECD תפוקה של 18 מיליארד ₪ בלבד ו-18% תמיכות".     מנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: "להחזיר את הכבוד לחקלאי, שכשמתעורר בבוקר ירגיש חיוניות לחזור לשדה, לגידולים וכד'. כיום לא רוצה לקום בבוקר ושניתן יהיה להתפרנס מזה".        נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי: "הבעיה בהיעדר מדיניות וזה פוגע בחקלאות. לא ברור מה יקרה מחר בבוקר? לאן הולכים החקלאים? אנחנו רוצים לדעת מהי המדיניות של הממשלה ולבחון מה התוצרים בשטח, האם מבצעים משהו נוכח המדיניות הזו".

     ראש המועצה האזורית גליל עליון, גיורא זלץ: "כבני נוער רצינו להשתלב בחקלאות אך היום אנחנו במקום אחר לגמרי. החקלאות הישראלית פיתחה דברים שהיו לגאווה עולמית. על המדינה לחזור לקדמת הבמה במחקר ופיתוח החקלאי".      ראש מועצה אזורית רמת הגולן, אלי מלכה: "החל מתקציב 2017-2018 אנחנו החקלאים מצפים לראות השקעות הרבה יותר גדולות, במו"פ ובמחקר החקלאי, להקים חממות טכנולוגיות לעידוד חברות הזנק, להפגיש את החקלאות עם ההיי-טק לקידום החקלאות העתידית. צריך להפנות משאבים לחקלאות".

פרסום

     רפרנט חקלאות באגף התקציבים באוצר, עלי בינג: "אנחנו רואים חשיבות רבה בחקלאות מתפתחת ויעילה. שר האוצר חתם על צו לצמצום פערי התיווך. מאמינים גם בתחרות משגשגת וגם יעילה ותחרותית. מענקי השקעות חד-פעמים לענפים מסוימים".

     יו"ר הוועדה גפני, הודיע בסיכום, כי "כבר מחר בדיון על תקציב משרד החקלאות בהשתתפות השר, אדרוש לשמוע ממנו על תכניות המשרד לחיזוק החקלאות בשנים הקרובות. החקלאות היא ערך חשוב למדינה ולחברה כולה. אתרום את חלקי לחיזוק החקלאות והחקלאים בכל הנוגע להגדלת תקציבים ופיקוח על מדיניות המכסים".

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

תחרות הצילום המסורתית "הגלריה החקלאית" של קנט תעמוד השנה בסימן הצדעה למתנדב...

20 במרץ 2024

רמת הנגב הוכרזה כאזור החקלאי הבא של ישראל:

19 במרץ 2024

לראשונה בישראל תכנית לאומית לביטחון מזון

19 במרץ 2024

"להכין" פרי או ירק לפי טעמם בשיטה הידרופונית חדשה.

17 במרץ 2024

פרויקטים מסחריים לאגרו-וולטאי כמנוע צמיחה לשיקום העוטף והגליל

17 במרץ 2024

המשקים האורגניים המובילים בישראל ב-2024

13 במרץ 2024

תחרות הצילום המסורתית "הגלריה החקלאית" של קנט תעמוד השנה בסימן הצדעה למתנדב...

20 במרץ 2024

רמת הנגב הוכרזה כאזור החקלאי הבא של ישראל:

19 במרץ 2024

לראשונה בישראל תכנית לאומית לביטחון מזון

19 במרץ 2024

"להכין" פרי או ירק לפי טעמם בשיטה הידרופונית חדשה.

17 במרץ 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים