משרד החקלאות מציע תמריצים לעובדים הזרים

עשרות עובדי חקלאות תאילנדים נרצחו, רבים ברחו מהארץ, והתוצאה – החקלאים באזור עוטף עזה לא יכולים לקטוף את התוצרת שגידלו. הפתרון של משרד החקלאות: מענק כלכלי לעובדים זרים שיסכימו להישאר והארכת תקופת הוויזה

נטישת העובדים הזרים את המשקים החקלאים באזור עוטף עזה הותירה את המגדלים ללא יכולת לקטוף את הירקות, והובילה להצפת השוק באלפי טונות של תוצרת שיובאה מטורקיה. הבעיה שעמה מתמודדים החקלאים אינה רק הקטיף בשדות, אלא גם היעדר עובדים שישתלו בתקופה הקרובה את השתילים הבאים, כדי שיוכלו לספק עגבניות וירקות נוספים בחודשי החורף.

לחקלאים יש שלושה מקורות מרכזיים לכוח עבודה: עובדים ישראלים, שגויסו ברובם כבר לפני שבועיים ואין בשלב זה צפי למועד חזרתם לעבודה; עובדים פלסטינים, בהיקף של 9,000 איש ביום, שכבר לא יכולים להיכנס לישראל; ועובדים זרים, בעיקר מתאילנד, שעשרות מהם נרצחו על ידי המחבלים שחדרו לישראל, מה שהוביל לעזיבתם של רבים אחרים.

 

פרסום

לדברי ד"ר אורן לביא, מנכ"ל משרד החקלאות, כ־1,500 עובדים זרים כבר יצאו מישראל, אך עשו זאת במסלול "אינטר ויזה", המאפשר להם לצאת ל"ביקור מולדת" של חודש וחצי. הבחירה בעזיבה בדרך זו נועדה לאפשר להם שהות לראות כיצד מתפתחת המלחמה באזור, ואם המצב יירגע יוכלו לשוב לעבודה בישראל בתוך כמה שבועות.

כיוון שיש עוד קבוצה גדולה של עובדים זרים המבקשים לעזוב, משרד החקלאות ייצר עבורם תמריץ להישאר בארץ. התמריץ מבוסס על מענק כלכלי לעובדים זרים שיסכימו להישאר והארכת תקופת ויזת העבודה. כך, עובדים שאמורים לסיים במהלך השנה הקרובה את תקופת הוויזה ל־63 חודשים יקבלו אפשרות להישאר בישראל שנה נוספת. במשרד החקלאות מקווים שעובד שהוויזה שלו אמורה להסתיים בעוד שלושה עד שישה חודשים ולכן יעדיף לצאת מישראל באופן מיידי – ישקול להישאר אם יידע שיוכל לעבוד בישראל שנה נוספת.

בנוסף הרשות בוחנת אם יש אפשרות להסדיר כניסה לישראל של עובדי חקלאות זרים שעזבו בסוף תקופת העבודה, ואשר יסכימו כעת לחזור כדי לסייע לחקלאים המבקשים להעסיקם. הרשות גם הודיעה לחקלאים כי לא תבצע בתקופת החירום אכיפה בנוגע להעסקת עובד זר שלא כדין בענף, ובמקביל נבחנת אפשרות לגיוס והבאת עובדי חקלאות זרים ממדינות נוספות.

פרסום

בנוסף, אישר משרד החקלאות הצבת כ־90 מיגוניות חדשות נוספות במשקים חקלאיים ביישובי עוטף עזה בתקציב של כ־4 מיליון שקלים. המיגוניות, שהוצבו בימים האחרונים, מתווספות ל־600 המיגוניות המוצבות כבר בשטח. המיגוניות יוצבו בשטחים חקלאיים ובאזורים בהם קיימים ריכוזי עובדים כמו רפתות, חממות, בתי אריזה ומכוני מיון ביישובי עוטף עזה, בדגש על יישובים סמוכי גדר בטווח של עד 7 ק"מ מהגבול. כדי לתת מענה מיידי יותר פרסמה רשות האוכלוסין מנגנון ניוד עובדים זרים לאזורים מרוחקים יותר מהגבול. חלק מהעובדים כבר שובצו במשקים במרכז הארץ.

בימים האחרונים התגייסו מאות מתנדבים, שסייעו לחקלאים לקטוף את התוצרת, שחלקה כבר שווק בסוף השבוע וחלקה ישווק מחר. עוד הודיע משרד החקלאות כי יתמוך בהעסקתם של עד עשרה עובדים ישראלים חדשים בכל משק חקלאי למשך שלושה חודשים לפחות, ויעניק למעסיק 2,000 שקלים בחודש על כל עובד חדש, בכפוף להצגת תלושי שכר, ובתנאי שהעובד לא הועסק בחקלאות קודם. יינתן למעסיק מענק של 2,000 שקלים גם לכל עובד זר.

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

כל חקלאי חדש, שיקים משק באזור חבל תקומה, יוכל לקבל מענק מהמדינה של עד 600 א...

27 באוקטובר 2024

הדור הבא של החקלאים בחבל תקומה: אתגרים, הזדמנויות ודרכי תמיכה

9 באוקטובר 2024

הכפלת כמות המים לחקלאים ביישובי הדרום

11 בספטמבר 2024

שותלים תחת אש

20 באוגוסט 2024

היישובים הזכאים לתמיכה של 5 מיליון ₪, בבניית התשתית התכנונית שתאפשר חקלאות...

11 באוגוסט 2024

משרד החקלאות וביטחון המזון ישקיע 10 מיליון ש"ח לחיזוק החקלאות והתשתיות החקל...

14 ביולי 2024

כל חקלאי חדש, שיקים משק באזור חבל תקומה, יוכל לקבל מענק מהמדינה של עד 600 א...

27 באוקטובר 2024

הדור הבא של החקלאים בחבל תקומה: אתגרים, הזדמנויות ודרכי תמיכה

9 באוקטובר 2024

הכפלת כמות המים לחקלאים ביישובי הדרום

11 בספטמבר 2024

שותלים תחת אש

20 באוגוסט 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים