מחקר בינלאומי בהשתתפות החוקר הישראלי ד"ר שריאל היבנר חושף: גנום החמנייה כולל 3.5 מיליארד בסיסים ומורכב יותר מגנום האדם!

הישג מרשים לעולם המחקר עם השלמת פיצוח גנום החמנייה הגדול והמורכב יותר מגנום האדם. במגזין המדעי הנחשב ביותר בעולם NATURE פורסם, כי פיצוח הגנום התאפשר בתום מחקר בן 8 שנים בהשתתפות החוקר הישראלי ד"ר שריאל היבנר, חוקר במכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל וחבר סגל בחוג לביוטכנולוגיה במכללה האקדמית תל-חי.

לדבריו של ד"ר היבנר, המחקר התבצע כחלק מפעילות משותפת של מוסדות אקדמיים וחברות זרעים מרחבי העולם ומטרתו, פיצוח מלא של גנום צמח החמנייה. בישראל, החמנייה מוכרת בעיקר כמקור לגרעינים שחורים לפיצוח ומעט כצמח נוי, אך עיקר הגידול ברחבי העולם הוא לייצור שמן מאכל, הנחשב לבריא ואיכותי במיוחד.

מלבד חשיבותה הכלכלית, החמנייה מהווה גם צמח מודל במחקרים אבולוציוניים ואקולוגיים, העוסקים בתהליכי היווצרות של מינים חדשים, תגובה להתחממות הגלובאלית, דינאמיקה של אוכלוסיות ועוד.

פרסום

למרות המחקר הרב בתחום החמנייה, פיצוח הגנום המהווה בסיס למחקרים רבים ולהשבחה של זנים חדשים, היה מעבר להישג ידם של החוקרים, עד היום. עם השלמת פיצוח הגנום במחקר מעמיק עם שותפות משמעותית של חוקר ישראלי ניתן יהיה להתקדם במחקר גנטי ובפיתוח זנים בקצב הרבה יותר מהיר.

על פי הממצאים עולה, כי גנום החמנייה מורכב מכ-3.5 מיליארד בסיסים וגדול יותר מגנום האדם המורכב מכ 3.2 מיליארד בסיסים.

האתגר הגדול היה לא רק במורכבות ובגודל הגנום מציין ד"ר היבנר, אלא בעובדה שלמעלה מ-85% מהגנום מורכב ממקטעים זהים המקשים על מלאכת הזיהוי וההפרדה.

החוקר -שריאל היבנר צילום החברה לפיתוח הגליל

ד"ר היבנר ממכון המחקר הגלילי, מיגל והמכללה האקדמית תל-חי, שופך מעט אור על המחקר המשמעותי ומציין: "מלאכת הרכבת גנום משולה להרכבת פאזל בן מיליארדי חלקים, אך במקרה של החמנייה, רוב החלקים זהים, כך שלא ניתן לדעת לאן שייך כל חלק בפאזל ולהרכיב את התמונה השלמה. פריצת הדרך שאפשרה לפצח את הגנום, הייתה כניסתה של טכנולוגיית ריצוף חדשה, המאפשרת לקבל רצפים ארוכים יותר, המייצגים מקטעים גדולים יותר בגנום. עכשיו בידנו כלל רצף הגנים של החמנייה, הסדר והקשר בניהם. היום ניתן לקשור גנים עם תכונות שמעניינות אותנו לרבות שמנים, טעמים, עמידות למחלות וכו'".

פרסום

הגנום החדש של החמנייה צפוי להביא לפריצת דרך במחקר צמחים ממשפחת המורכבים ובכלל ולהאיץ את תהליך ההשבחה של זני חמניות חדשים, העמידים יותר לסביבה משתנה ובעלי איכות שמן גבוהה. המחקר התבצע בשיתוף עם מכון המחקר אינר"א מצרפת, אוניברסיטת בריטיש קולומביה בקנדה ואוניברסיטת ג'ורג'יה בארה"ב.

 

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

תחרות הצילום המסורתית "הגלריה החקלאית" של קנט תעמוד השנה בסימן הצדעה למתנדב...

20 במרץ 2024

רמת הנגב הוכרזה כאזור החקלאי הבא של ישראל:

19 במרץ 2024

לראשונה בישראל תכנית לאומית לביטחון מזון

19 במרץ 2024

"להכין" פרי או ירק לפי טעמם בשיטה הידרופונית חדשה.

17 במרץ 2024

פרויקטים מסחריים לאגרו-וולטאי כמנוע צמיחה לשיקום העוטף והגליל

17 במרץ 2024

המשקים האורגניים המובילים בישראל ב-2024

13 במרץ 2024

תחרות הצילום המסורתית "הגלריה החקלאית" של קנט תעמוד השנה בסימן הצדעה למתנדב...

20 במרץ 2024

רמת הנגב הוכרזה כאזור החקלאי הבא של ישראל:

19 במרץ 2024

לראשונה בישראל תכנית לאומית לביטחון מזון

19 במרץ 2024

"להכין" פרי או ירק לפי טעמם בשיטה הידרופונית חדשה.

17 במרץ 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים