זני פירות הדר חדשים

זני פירות הדר חדשים הוצגו ב'כנס פרדסני הצפון השנתי'

ביוזמת מו"פ צפון במכון המחקר מיגל, שה"מ במשרד החקלאות ומועצת הצמחים

 

פרסום

זנים חדשים של פירות הדר, לרבות קליפים (מנדרינות), תפוזים, אשכוליות ולימונים חסרי גלעינים, המלאים בוויטמין C ויעילים נגד מחלות חורף, הוצגו ב'כנס פרדסני הצפון השנתי', כחלק מסדרת כנסי החורף המקצועיים בחקלאות ביוזמת מו"פ צפון במכון המחקר מיגל ושירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות, בשיתוף מועצת הצמחים וקק"ל.

 

שוקי קנוניץ', מדריך הדרים בענף ההדרים במועצת הצמחים, סקר את החידושים האחרונים בזני ההדרים החדשים שפותחו בארץ על ידי יחידת ההשבחה במינהל המחקר החקלאי (מכון וולקני) וניטעו בשיתוף מו"פים חקלאיים אזוריים ומגדלים, בחלקות ניסיוניות ברחבי הארץ, בהן מתבצע מעקב ולימוד הזנים על ידי חוקרים ומדריכים, במטרה לפתח שיטות גידול להשגת יבול גבוה ויציב, פרי טעים, מוצק וגדול, ולמצות את היתרונות הייחודיים לכל אזור גידול להתאמתו המירבית של הפרי.

 

בין הזנים הישראליים החדשים שהוצגו בכנסזן אשכולית לבנה מתוקה 'עליזה', המתאים לצריכה גם בקרב נוטלי תרופות מקבוצת הסטטינים, שכן מיץ הפרי, להבדיל מזני אשכוליות אחרים, אינו מכיל פורנוקמרין (חומר המעכב פעילות אנזימים האחראיים לפירוק תרופות מסוימות בגוף). ה'עליזה' מתוק מאד ובעל ריכוז גבוה במיוחד של מיץ, מבשיל ונקטף בחודשי ספטמבר-אוקטובר באזור העמקים הפנימיים ובחודשים נובמבר-ינואר במישור החוף.

פומלית אדזמה עינת (רדסון)

כמו כן הוצג זן פומלית אדומה 'עינת' (רדסון), תוצר פיתוח מכלוא של פומלו חסר חמיצות ואשכולית אדומה 'הדסון', המניב כ-7-8 טון פרי לדונם בממוצע, ומתאפיין בסירוגיות נמוכה מאד (תופעה הגורמת ליבול מצומצם אחת לשנתיים). הפרי גדול, בעל קליפה צהובה דקה המתקלפת בקלות יחסית, וציפה אדומה בעלת טעם מתוק ומעט מרירות, מבשיל ונקטף בחודש אוקטובר באזור עמק יזרעאל, ובנובמבר-ינואר בנגב ובמישור החוף.

עוד הוצגו זנים שיובאו מרחבי העולם לאקלום בישראל, בהם תפוזי דם מזן 'מורו דמי' מסיציליה-איטליה, וזן 'סנגווינלי דמי' מספרד, אשר ציפתם העסיסיות בולטת בגוונים אדום-ארגמן, מכילות מעט זרעים, טעימות ובעלות ניחוח ייני.

דניאל קלוסקי, מזכיר ארגון מגדלי ההדרים הציג תמונת מצב עדכנית בענף ההדרים לנוכח ההשלכות של מלחמת 'חרבות ברזל', כאשר בדרום (0-22 ק"מ) מגודלים 28 זני הדרים שונים על פני שטח גידול של 53,929 דונם, ובצפון (0-9 ק"מ) מגודלים 24 זני הדרים על פני 9,393 דונם. קלוקסי הוסיף כי מצבת כוח האדם בענף ההדרים ירדה מאוד, כמו בשאר ענפי החקלאות כתוצאה מהמלחמה, בכ-75% (מכ-8,500 לכ-2,000 עובדים), הוא בירך על ההתגייסות הנרחבת של מתנדבים בכל הארץ, אשר בזכותם צומצמו פערי הקטיף. שטחי גידול ההדרים בישראל משתרעים בסה"כ על כ-155 אלף דונם.

 

פרסום

בין דוברי הכנס נמנו גם ניצן רוטמן, מנהל תחום הדרים בשה"מ שהודה על שיתוף הפעולה לשילוב כנס פרדסני הצפון כחלק מסדרת 'כנסי החורף' של מו"פ צפון ושה"מ המתקיימת השנה בעמק הירדן, אזור בו שוהים כעת רבים מחקלאי גבול הצפון. דרור אייגרמן מנכ"ל גליל אקספורט שסקר את מצב ייצוב ההדרים של ישראל בפרט, והשווקים העולמיים בכלל, מיקי זיידא מנהל אגף תיכנון ברשות המים שסקר את מצב משק המים לחקלאות בארץ ובאזור הצפון, עמירם לוי שקד, מדריך הדרים בשה"מ שסיכם את עונת המזיקים בפרדסי הצפון, דר' מור סלומון מהמכון להדברה ביולוגית של ענף ההדרים שסקר את ההתמודדות עם פסילת ההדר האסיאתית בארץ ובעולם.

 

חיה רק יהלום, מנהלת מו"פ צפון ברכה על השתתפותם עד כה של מאות מגדלים בסדרת הכנסים המעניקים במה להעברת ידע כמו גם למפגש בין חקלאים, מדריכים, חוקרים ואנשי תעשייה, והוסיפה כי גם הפרדסנים בצפון הם שותפים חשובים בעשיית המו"פ לטובת החקלאות, וכן כי כל שיתוף פעולה עם החקלאים, שה"מ, מועצת ההדרים, מועצת הצמחים ושאר גופים מתקבלת בברכה.

 

סדרת כנסי החורף 2023-24 תיחתם עם 'כנס אבוקדו' שיתקיים בבית גבריאל ביום ג' ה-20.2, ויהיה פתוח בפני הקהל הרחב ללא תשלום. פרטים, הרשמה ותוכנית הכנס באתר מו"פ צפון: https://www.mop-zafon.org.il/he/homepage

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

זנים חדשים של תפוח ודובדבן ניטעו בחודשי המלחמה בגליל ובגולן

20 באוקטובר 2024

במיה תוצרת כחול לבן

14 באוגוסט 2024

זני פירות הדר חדשים
"מנגו ננסי" והפרי העשיר ביותר בארץ בוויטמין סי!
זנים מסחריים שיאריכו את עונת הדובדבן
גדילן מצוי marianum Silybum משפחת המורכבים Asteraceae
זנים חדשים של תפוח ודובדבן ניטעו בחודשי המלחמה בגליל ובגולן

20 באוקטובר 2024

במיה תוצרת כחול לבן

14 באוגוסט 2024

זני פירות הדר חדשים
"מנגו ננסי" והפרי העשיר ביותר בארץ בוויטמין סי!
תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים