זני התפוח העתידיים שיכבשו את השווקים

ענף התפוחים בישראל ממשיך להתפתח ולהוביל את החקלאות הישראלית ורגע לפני ראש השנה ואכילת התפוח בדבש, חשף מו"פ (מחקר ופיתוח) צפון של 'החברה לפיתוח הגליל' את זני התפוחים החדשים, העתידיים שיתפסו את המקום על שולחן החג לצדו של הדבש.

על פי נתוני 'החברה לפיתוח הגליל' קטפו השנה החקלאים כמות שיא של מעל ל- 120 אלף טון תפוחים כשאזורי הגידול העיקריים הם הגליל והגולן. למרות הפריחה בענף והגידול ביבול התפוחים, מגדלי התפוח והחוקרים במו"פ צפון של החברה לפיתוח הגליל לא שוקטים על השמרים, ומחפשים כל העת אחר זני תפוח חדשים, טעימים, יפים, פוריים וחדשים. באירוע מיוחד הוצגו זנים חדשים של תפוחים ואגסים שעברו את שלבי הפיתוח והאקלום הראשונים בהצלחה ובשנים הקרובות יראו על המדפים. בתצוגת מבחני זנים  עתידיים, של 'החברה לפיתוח הגליל' ומו"פ צפון ב "חוות מתתיהו", קיבוץ ברעם.

הזנים החדשים מהווים שיפור של הזנים הקיימים, בין היתרונות- קטיף מוקדם המאפשר התחלה מוקדמת של העונה, קטיף מאוחר המאפשר הארכת העונה גם לחורף, טעם משובח, מראה משופר ועסיסיות.

פרסום

בישראל כיום מגדלים שני זני אגס כשהעיקרי הוא הספדונה– פרי  ירוק, עסיסי ומתוק והשני הקוסציה– אגס קטן יותר, מעט צבעוני, מיצי ומתוק. יבול האגסים שנתי בישראל עומד על כ- 30,000 טון המשווקים לאורך כל השנה ועל פי התוכנית בתוך כ-5 שנים ישווקו גם הזנים החדשים.

אלקנה בן ישר, מנהל מו"פ צפון של החברה לפיתוח הגליל אמר: "במחלקת המחקר והפיתוח של החברה לפיתוח הגליל עוסקים בפיתוח אקלום והחדרת זנים חדשים ואיכותיים מכל העולם, לשיווק בישראל, הפעילות משתרעת בכל חוות המחקר בצפון והיום חשפנו את הזנים החדשניים למגדלים אליהם נעביר את הידע לגידול עתידי של הפרי במטעי הפרי בגליל ובגולן".

עמוס לוין, סמנכ"ל פיתוח חקלאות בחברה לפיתוח הגליל ויו"ר שולחן התפוח במועצת הצמחים הוסיף: "ערב ראש השנה, שיא עונת התפוחים בגליל ובגולן. יש לנו תפוחים טעימים, איכותיים, עסיסיים, יפים ובריאים מאוד שגדלים בכמויות שיא. אנחנו גאים בחדשנות שמוצגת כאן ומביאה בשורה לענף בפרט ולחקלאות בכלל".

זני התפוחים הבולטים שהוצגו לאחר שעברו בהצלחה את השלבים המוקדמים בניסוי:

"אריאן"-  זן צרפתי חדש, דומה לזן הוותיק "יונתן". בעל צבע אדום עז-וגם זן צהוב, בעל  טעם ייחודי ומחודד חמוץ-מתוק. מבשיל במחצית השנייה של ספטמבר, נמצא בשנה השלישית של הבחינה.

"אורורה"-  הזן במקורו מקנדה. צבעו צהוב-לבן ובעל ניחוח וטעם של הזן המתקתק גאלה. הבשלה במחצית השנייה של אוגוסט. זן הבשלה מוקדמת ייחודו זן בטעם של הזן גאלה, טעים ומתוק אבל בצבע צהוב לבן ולא בשני צבעים ורדרדים כמו הגאלה . הזן נבחן שנה שלישית. הזן המתוק ביותר שצבעו צהוב דווקא.

"ניקולאי"- המכונה "התפוח של שלגיה", זן מיוחד בעל פרי יפיפה, התגלה על ידי ניקולאי סילנדר ז"ל מקיבוץ מרום גולן. תפוח בצבע אדום כהה, טעים מתוק ועסיסי. דומה לזן סטרקינג אך ייחודי בטעם ובמראה. הזן נבחן זו השנה הרביעית.

"גאלה-ואל"-  הגיע מצרפת. צבע אדום עז בכיסוי מלא ודיי אחיד. עסיסי ופציח במיוחד. מבשיל מוקדם ישווק רק בעוד 4-5 שנים.

"דאלינט"- זן צרפתי. פרי גדול, עסיסי, פציח ומתוק מאד. צבע סגול כהה. הבשלה במחצית הראשונה של אוקטובר. הזן נבחן שנה שלישית.

זני האגס החדשים הנמצאים בבחינה בארץ הם:

פרסום

"Harrow sweet"–  פרי גדול, מתוק, עסיסי מאד. צבע אדום-כהה, כיסוי 30-50%. פוריות טובה. הטעם טוב גם לאחר מספר ימים על המדף.

"Harrow 614"– פרי גדול, עסיסי, מעט חמצמץ. צבע אדום כיסוי 50%. בעל חיי מדף ארוכים.

"Harrow Bliss"–  בגודל בינוני, בעל צבע אדום-כהה, לאחר השלמת הבשלה – עסיסי ובעל טעם עז וטוב.

"Harrow 623"–  פרי גדול מאד, מאורך, מרקם עדין, מאד מיצי ועסיסי. צבע אדום-כהה.

 

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

זני פירות הדר חדשים

18 בפברואר 2024

"מנגו ננסי" והפרי העשיר ביותר בארץ בוויטמין סי!
זנים מסחריים שיאריכו את עונת הדובדבן
גדילן מצוי marianum Silybum משפחת המורכבים Asteraceae
תפוח אדמה.. אלה מה
מיני פלפל לממולאים ובישול
זני פירות הדר חדשים

18 בפברואר 2024

"מנגו ננסי" והפרי העשיר ביותר בארץ בוויטמין סי!
זנים מסחריים שיאריכו את עונת הדובדבן
גדילן מצוי marianum Silybum משפחת המורכבים Asteraceae
תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים