פרי החודש אוקטובר -תפוז

הדר התפוז (שם מדעי: Citrus sinensis) הוא מין של עץ רחב נוף מסוג הדר שבמשפחת הפיגמיים.

מקור השם "תפוז" הוא מראשי התיבות: תַּפּוּחַ זָהָב. הפרי תפוז הוא אחד מפירות ההדר הנפוצים ביותר בעולם, כמו רוב ההדרים, מקורו של הדר תפוז הוא בסין. ממצאים גנטים מראים שהדר התפוז הוא הכלאה בין פומלו לבין מנדריה

לתפוז תפוצה רחבה מאוד והוא מגודל בחקלאות ברוב המדינות בעולם. התפוזים גדלים באקלים סובטרופי ובאקלים ים-תיכוני בישראל הם גדלים  במקומות לחים

פרסום

ברזיל היא יצרנית התפוזים המובילה בעולם, עם תפוקה גבוהה כמו של המדינות- ארצות הברית, הודו וסין. התפוז עשיר בויטמין C

 התפוז זקוק לאקלים חם בכדי להתפתח ורגישותו גבוהה לתנאי קור. הבשלת פרי הדר התפוז מתחילה בחודשי הסתיו וחשוב להגן על נוף העץ מתנאי קור קיצוניים, אשר עלול במקרים מסוימים להביא לחיסול מטע תפוזים שלם.

בישראל גידול תפוזים נפוץ אך כמות מטעי התפוזים ופרי ההדר בכלל מתמעטת משנה לשנה בעיקר מסיבות של כדאיות כלכלית. בישראל היו עד שנות ה שבעים – 420,000 דונם של פרדסים לגידול תפוזים, שכיום הצטמצמו ל-175,000 דונם. המותג הארץ-ישראלי (ומאוחר יותר גם ישראלי) "תפוזי ג'אפה" (על שם יפו) נחשב אז והיום לסמל של איכות, והוא אף נמכר למגדלים בצפון אפריקה ובספרד.

פרסום
זני הדר התפוז בישראל

לתפוז מספר זנים שטעמם נע בין חמוץ למתוק, חלקם ניתנים למאכל, חלקם יותר מתאימים למשקאות וחלק קטן מהזנים מתאים רק להכנת ריבות.

  1. תפוז ולנסיה : זהו זן מתוק ועסיסי במיוחד, המתאים בעיקר לסחיטת מיץ. הזן מבשיל בסוף העונה ומתאים גם למאכל.קליפתו דקה אך חסינה ושומרת על הישרדותו בחודשים הקרירים עד הקיץ. פותח ע"י האגרונום ויליאם וולפסקיל.

  2. תפוז שמוטי עץ תפוז קלאסי למאכל שפריו מתוקים ואשר מבשיל באמצע העונה. תפוז שמוטי הוא הכלאה של זן ישראלי בשם "בלדי" מהמאה ה-19.עונת הקטיף שלו מתחילה בחודש דצמבר ונמשכת עד לחודש מאי.
  3. תפוז דם :  לתפוז דם ריכוז גבוהה של הפיגמנט אנתוציאנין, המקנה לקליפת התפוזים צבע אדום, צבע המיץ בעל גוון אדמדם. תפוז דם מאופיין במתיקות פחותה.
  4. תפוז טבורי (וושינגטון) : הכלאה טבעית שהתפתחה בפרדסים שבברזיל. הזן נקרא כך בגלל ה"טבור" הנמצא בתחתית הפרי. פירותיו גדולים, מבשילים מוקדם (בתחילת החורף), נטולי חרצנים כמעט. התפוז הטבורי טוב למאכל וסחיטת למיץ.
  5. תפוז ברגמוט – זן כלאיים של אתרוג והדר חושחש, תפוז ברגמוט לא אכיל כפרי טרי אבל הוא משמש להכנת ריבות, משקאות ובשמים. תפוצתו נמוכה בגלל חוסר הכדאיות כלכלית שבגידולו. בישראל עצים מעטים מגודלים כצמחי נוי בזכות הריח החזק של הפרחים, שמקורו כנראה באתרוג.
    חקלאים משתמשים בגזע עץ התפוז ברגמוט בתור קנה להרכבת זן התפוז הרצוי.

מין נוסף מהסוג הדר שרבים משייכים להדר התפוז הוא הדר התפוז סיני.

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתבות נוספות

ירקות ופירות תוצרת ישראל - כך נבחין בהם .

23 בנובמבר 2023

איך לבחור אבטיח ומלון
הרימון- אדום, אצילי ומאוד מאוד בריא
איך גדל קינמון - מה היתרונות ומה התכונות של הקינמון
חרוב - מה רצינו לדעת
טיפים לבחירת אבטיח: כיצד לרכוש אבטיח משובח וכיצד לאחסן אותו לשמירת טריותו
ירקות ופירות תוצרת ישראל - כך נבחין בהם .

23 בנובמבר 2023

איך לבחור אבטיח ומלון
הרימון- אדום, אצילי ומאוד מאוד בריא
איך גדל קינמון - מה היתרונות ומה התכונות של הקינמון
תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים