מחירי הירקות נוסקים: עגבניות שרי נמכרות ב-12 שקל לק"ג

בין הירקות שהתייקרו – גם קישואים, בטטה ואבטיח ■ מגדל עגבניות: "משרדי החקלאות והאוצר לא מבינים את מצוקת החקלאים. מלמדים את הסוס לא לשתות מים, עד שהוא מת"

הצרכן הישראלי שוב משלם את מחיר התכווצות החקלאות בישראל. מחיר העגבניותוהקישואים נוסק, והמחירים לצרכן מרקיעי שחקים. הבוקר (א') עומד מחירה הסיטונאי של עגבנייה בשוק הסיטונאי על 7-7.5 שקלים. עגבניות שרי נמכרות היום בסיטונאות ב-12-12.5 שקל לק"ג. מחיר הקישואים עלה באופן חד גם הוא ועומד על 8-8.5 שקלים לק"ג בסיטונאות.

אלה אינם הירקות היחידים שמחירם נסק, והדבר בא לידי ביטוי גם במחיר הבטטה, האבטיח ועוד.

בחלק מסניפי רשתות השיווק ובהתאם לתחרות האזורית, רשתות השיווק מוכרות את העגבניות במחיר הפסד, ובחלק אחר במחירים הנעים בין 7.9 שקלים ועד ל-16.9 שקל לק"ג. מחיר עגבניות השרי ברשתות נע בין 9.9 שקל ועד ל-19.90 שקל, כך לפי אתר פרייסז. גם הקישואים והבטטה נמכרים בחלק מועט של סניפים במחירי הפסד, ובסניפים אחרים המחירים מגיעים עד ל-15 שקל לק"ג בטטה ועד ל-12.90 שקל לק"ג קישואים.

פרסום

מחיר האבטיח הסיטונאי עומד הבוקר על 4.5-5 שקלים לק"ג – מחיר שהניע את אחת הרשתות לא להזמין אבטיחים לרשת השבוע. לדברי קמעונאי, "זה סוג של לומר לנו כלקוחות 'אל תקנו אבטיח'. אנחנו מפסיקים להביא אבטיח לרשת, כיוון שאבטיח ששוקל 10 ק"ג צריך לעלות לצרכן 50 שקל, ואז הלקוח הוא יגיד שאנחנו גונבים אותו, אז עדיף שהמגדלים יישארו עם האבטיחים".

שייקה שקד, מגדל עגבניות מנתיב העשרה, אומר כי הסיבה המרכזית למחירים הגבוהים של העגבניות היא העובדה שמגדלים רבים נפלטו מענף. שקד, המגדל סוגים שונים של עגבניות, לרבות עגבניות שרי, אומר ל"גלובס": "מספר החקלאים שמגדלים עגבניות בארץ ירד משמעותית, כי זה לא כלכלי להיות חקלאי מסורתי במדינת ישראל שמגדל ירקות ופירות. אני התרעתי כבר לפני שנה וכבר לפני 3 שנים ואמרתי שהמחיר הסטנדרטי של העגבנייה יהיה 10 שקלים לק"ג – וצחקו, גיחכו. להערכתי, בעשור האחרון נפלטו מחצית מהמגדלים, ובכלל, יש היום פחות מ-8,000 חקלאים בישראל".

לדבריו, גם האקלים החם והווירוס תורמים למחסור, אך מהווים סיבה משנית בלבד. "נכון, יש וירוס שפוגע בעגבניות, אבל זו לא הסיבה העיקרית. בדרך-כלל בקיץ, בגלל כשהגידול קשה, היבול מתכווץ, וזה הופך להיות לא רווחי, ואז מפסיקים לגדל. מי שמצליח להישאר, תופס מחיר. לא תמצאי חקלאי עם 50 דונם אלא לכל היותר עם 10% מהשטחים שלו.

פרסום

"לצערי הרב, משרד החקלאות ובעיקר משרד האוצר מושכים הרבה זמן ולא מבינים את המצוקה של החקלאים. מלמדים את הסוס לא לשתות מים עד שהוא מת. הם לא מבינים שברגע זה אנשים מפסיקים לגדל וסוגרים משקים. במושב שלי נשארו 3 מגדלים שמגדלים ירקות בלבד, מתוך 70 מגדלים לפני 30 שנה. זה הלך והצטמצם. יש עוד 20 שמגדלים פרחים וזרעים – אבל לא אספקה טרייה, לא ירקות, וזה מעיד על הכול".

גלובס

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

תחרות הצילום המסורתית "הגלריה החקלאית" של קנט תעמוד השנה בסימן הצדעה למתנדב...

20 במרץ 2024

רמת הנגב הוכרזה כאזור החקלאי הבא של ישראל:

19 במרץ 2024

לראשונה בישראל תכנית לאומית לביטחון מזון

19 במרץ 2024

"להכין" פרי או ירק לפי טעמם בשיטה הידרופונית חדשה.

17 במרץ 2024

פרויקטים מסחריים לאגרו-וולטאי כמנוע צמיחה לשיקום העוטף והגליל

17 במרץ 2024

המשקים האורגניים המובילים בישראל ב-2024

13 במרץ 2024

תחרות הצילום המסורתית "הגלריה החקלאית" של קנט תעמוד השנה בסימן הצדעה למתנדב...

20 במרץ 2024

רמת הנגב הוכרזה כאזור החקלאי הבא של ישראל:

19 במרץ 2024

לראשונה בישראל תכנית לאומית לביטחון מזון

19 במרץ 2024

"להכין" פרי או ירק לפי טעמם בשיטה הידרופונית חדשה.

17 במרץ 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים