דרך לשמור על פירות וירקות מפני חיידקים


מאת האוניברסיטה העברית 19 ביוני 2014 

מיכאל ברנדויין, עולה חדש מארצות הברית וסטודנט לתואר שני במדעים ביו-רפואיים באוניברסיטה העברית גילה דרך לנטרל את החיידקים עם פולימר חדשני.

מיכאל ברנדויין, זוכה פרס קיי לשנת 2014, צילום: האוניברסיטה העברית
מיכאל ברנדויין, זוכה פרס קיי לשנת 2014, צילום: האוניברסיטה העברית

פרסום

אכילת פירות וירקות לא תמיד טובה כל כך לבריאות. הערך התזונתי של פירות מגיע לפעמים בליווי של חיידקים שנדבקים לפירות ולירקות ולאריזה שבה הם מגיעים.

מיכאל ברנדויין, עולה חדש מארצות הברית וסטודנט לתואר שני במדעים ביו-רפואיים באוניברסיטה העברית גילה דרך לנטרל את החיידקים הללו עם פולימר חדשני. פיתוח זה זיכה אותו בפרס קיי, שהוענק לו במסגרת אירועי חבר הנאמנים של האוניברסיטה.

יישום, חברת מסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטה העברית מחזיקה בפטנטים מאושרים על הטכנולוגיה, אשר מוסחרו בהצלחה לבי.גי. טכנולוגיות מקיבוץ בית גוברין, להמשך פיתוח וייצור.

הצטברות של חיידקים היא בעיה הולכת וגוברת בתעשיית המזון בכלל ובתוצרת טרייה בפרט, במיוחד לאור העובדה שתוצרת טרייה לרוב נצרכת ללא בישול מוקדם. כמו כן, המודעות ליתרונות הבריאותיים של פירות וירקות הביאה לגידול בצריכה שלהם. הצטברות של חיידקים יוצרת ביופילם, קרום שמביא להתרבות של חיידקים, שמתקשרים זה עם זה דרך אותות שהם מפרישים אחד לשני. באופן זה החיידקים המזיקים יכולים התרבות ולהיות אלימים כלפי הגוף המארח – הפרי, הירק והאריזה.

המולקולה TZD -6 הינה פיתוח ייחודי של האוניברסיטה העברית. מולקולה זו נלחמת בהצטברות החיידקים על ידי שיבוש התקשורת ביניהם. החיידקים, שאינם יכולים לזהות מה יש בסביבתם, לא מתרבים ולא הופכים לאלימים ומזיקים היות והם סבורים שהם לבד.

החידוש במחקר של ברנדויין, שנעשה בהנחיית פרופסור דורון שטיינברג, מהחוג למדעים ביו-רפואיים באוניברסיטה העברית, הוא יצירת פולימר שבתוכו הוטבעה המולקולה שמשבשת את התקשורת הבין חיידקית.
הפולימר שנקרא quorum quenching polymer יכול לשמש כציפוי לקרטונים שבהם נשלחים הפירות והירקות. באופן זה, הפירות והירקות שנאספים מהשדה מגיעים ליעדם עטופים בשכבת הגנה מפני החיידקים
"הראנו כי פולימרים אלו יכולים להפחית באופן משמעותי את היווצרות הביופילם באריזות הפירות והירקות, מה שמוביל לשיטה יעילה יותר של הובלת מזון", אומר ברנדויין, ומוסיף כי "מיליוני דולרים הושקעו ברחבי העולם על מנת לפתח פולימרים שיחסלו את החיידקים אך טרם פותח פולימר נגד הצטברות חיידקים. לפיכך אנו צופים כי המוצר שלנו יהנה מבלעדיות לעוד שנים רבות. אנו צופים כי הטכנולוגיה שפיתחנו תיושם לא רק בהובלת פירות וירקות, אלא גם תיושם באריזות של מזון קפוא, אריזות עופות ובשר, ובתחומים אחרים של תעשיית המזון".
ברנדויין מוסיף שהיתרון המסחרי של השיטה הייחודית שהוא פיתח היא בהארכת זמן המדף לתוצרת החקלאית והקטנת זיהומים במוצרי המזון.

פרסום

טקס הענקת פרסי קיי מתקיים מדי שנה באוניברסיטה העברית מאז 1994. הפרס מוענק על ידי יצחק קיי מאנגליה, והוא ניתן לסטודנטים ואנשי סגל של האוניברסיטה שהביאו לגילויים ופיתוחים מדעיים חדשים .

Share on facebookShare on twitterShare on emailShare on pinterest_shareMore Sharing Services

 

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל החקלאות המוביל אגרונט. אגרונט הוא פורטל חקלאות מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומי חקלאות של ירקות פירות וגידולי שדה גד"ש. בפורטל החקלאות חדשות לחקלאות, מאמרי חקלאות מובילים, זני ירקות ופירות חדשים, פורום חקלאות מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום החקלאות. בנוסף מכרזים לחקלאות, לוח הודעות לחקלאות, חיפוש חברות לתחום החקלאות, חידושים של חברות חקלאיות, מחירי ירקות ופירות, הדרכה לגידולים חקלאיים, רשימת משווקים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

מומחים קוראים לבצע את תהליך השיקום הארוך והמשמעותי של החקלאות בעוטף באופן ס...

15 בפברואר 2024

לאן נעלם כל הדבש בארה"ב?

31 בינואר 2024

מדוע חשוב המיתוג של מיכלי איסוף לפירות וירקות

22 בינואר 2024

הבעיות, הפתרונות והמגמות העתידיות בתחום הבצל- אלי מרגלית, ממ"ר בצל

17 בינואר 2024

כ-23 מיליארד ש"ח בשנה מתבזבזים: הדו"ח השנתי של לקט ישראל, בשיתוף המשרד להג...

9 בינואר 2024

סוף סוף נפתרה תעלומת  עגבניות השרי בחלל

17 בדצמבר 2023

מומחים קוראים לבצע את תהליך השיקום הארוך והמשמעותי של החקלאות בעוטף באופן ס...

15 בפברואר 2024

לאן נעלם כל הדבש בארה"ב?

31 בינואר 2024

מדוע חשוב המיתוג של מיכלי איסוף לפירות וירקות

22 בינואר 2024

הבעיות, הפתרונות והמגמות העתידיות בתחום הבצל- אלי מרגלית, ממ"ר בצל

17 בינואר 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים